06 - 19 55 59 56

Leefstijladviezen

Voeding

Als je zwanger bent, is het verstandig te letten op je voeding. Er zijn dingen die je beter niet kunt eten of drinken als je zwanger bent, ze kunnen namelijk schadelijk zijn voor je kindje. Voorbeelden hiervan zijn rauw vlees, rauwmelkse kazen en rauwe vis, maar ook van orgaanvlees zoals lever of leverworst kun je beter niet teveel eten.  Met de gratis app ZwangerHap van het voedingscentrum kun je simpel en snel opzoeken of je een product kunt eten.

Daarnaast is een gebalanceerd voedingspatroon van belang, eet Volgens de schijf van vijf, hiermee zorg je ervoor dat je alles binnenkrijgt wat jij en je kindje nodig hebben. 

Kijk ook eens op de website van het Voedingscentrum.

Beweging/Sporten

Het word aanbevolen om voldoende te blijven bewegen als je zwanger bent. Bewegen verkleint de kans op bepaalde zwangerschapsklachten en vergroot daarnaast de kans op een voorspoediger verloop van je bevalling. Sportte je al voor de zwangerschap, blijf daar dan vooral mee doorgaan. Twijfel je of je jouw sport nog wel kan uitoefenen tijdens de zwangerschap, overleg dit dan gerust met ons. We geven je graag advies over aanpassingen of een alternatief.

Vindt je het lastig om je dagelijkse beweging te pakken? Begin dan bijvoorbeeld rustig met een half uurtje wandelen per dag en breid dat bijvoorbeeld uit met een zwangerschapscursus gericht op gezond sporten/bewegen in de zwangerschap.

Aanvullende vitamines

Naast gezonde en gevarieerde voeding heb je tijdens je zwangerschap ook onderstaande vitamines nodig, omdat je deze onvoldoende uit je voeding kan halen:

  • Foliumzuur, 400 microgram per dag vanaf de zwangerschapswens tot minimaal 10 weken zwangerschap.
  • Vitamine D 10 microgram per dag gedurende de hele zwangerschap

Ontspanning

Naast gezonde voeding en voldoende beweging, is ontspanning net zo belangrijk. We zien vaak dat zwangeren alles willen blijven doen zoals ze dat deden voor de zwangerschap. En dat snappen we. Maar vergeet niet dat je ondertussen heel hard aan het werk bent om een nieuw leven te creëren. Dat kost een berg energie in je toch al drukke leven. Daarom is voldoende tijd voor ontspanning net zo belangrijk! En of dat nu een wandelingetje door het bos is, lekker een kopje thee drinken met een vriendin of met een boek op de bank zitten is, dat maakt niet uit. Zolang je maar bewust even kan ontspannen.